کلیله و دمنه رو آتیش بزنین

کلیله و دمنه رو آتیش بزنین
کیهان نوشته روزنامه اعتماد ملی باز به ملت توهین کرده چون کاریکاتوری بر اساس داستان زاغ و روباه کشیده و ملت رو به روباه گرسنه تشبیه کرده.
خب با توجه به این اوضاعی که دیگه هر کسی از تمثیل حیوونی چیزی استفاده کنه فوری متهم به توهین و هتک حرمت ملت همیشه در صحنه می شه، به نظرم باید ژانر استفاده از حیوانات برای گفتن حکایت و غیره رو کلا از ادبیات و گفتار و نوشتار این مملکت حذف کرد. برای جلوگیری از بدآموزی هم اول از همه باید کلیه نسخه های کلیله و دمنه (و سریالش) و بقیه کتاب های قدیمی که تو مایه های اون از تمثیل حیوانات استفاده کردن رو آتیش زد.
برای عبرت همگان هم باید یه رفراندوم ملی راه انداخت تا ملت انتخاب کنن از بین مسیح و مانا و کاریکاتوریست اعتماد ملی و نیکاهنگ کدوم رو باید همراه با نسخه های کلیه و دمنه آتیش زد.
فقط بی زحمت یه کپی از اون سریال کلیله و دمنه رو آپلود کنین تو پرشین هاب تا همه کپی های اون رو هم نسوزوندین. من عاشق اون شتره بودم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

23 پاسخ به کلیله و دمنه رو آتیش بزنین

  1. sibil می‌گوید:

    ببين شتر عزيز،
    اون مطلب مسيح، جان شما نباشه جان اوس مسعود بهنود که خودش اوسا اينجور نوشتن های احساسات زده ملت خر کنه، افتضاح بود. حالا شده فياسکو واسه آقايون حزب الّله که ارزش های انسانی والای خودشون رو ثابت کنند… بماند. هيچ چيز در تاريخ برنامه های صدا و سيمای جهمهوری اسلامی ايران به خوبی داستان های کليله و دمنه نبوده و نخواهد بود، ببين شتر عزيز!

    خورشید: ببین من اصلا مطلب مسیح رو نخوندم، خب؟ کاریکاتور اعتماد ملی رو هم ندیدم. حرفم راجع به اینه که استفاده از تمثیل حیوونا شده بهانه جدید در حالی که ما یه مملکتی هستیم که اینهمه در ادبیاتمون از تمثیل حیوونا استفاده کردیم. این اصلا ربطی به این نداره که مطلب مسیح بد بوده یا خوب بوده.

  2. soori می‌گوید:

    vaghean dige maskhare ash ra daravordand! in hame maa ghessehaye heyvanat darim. bahaneye jadid ast.

  3. آق بهمن می‌گوید:

    وای بر من جناب شیر
    حدس جمعی ما هم اینه که صدای شتر رو محمود عزیزی در میاورد.

    خورشید: 😀

  4. sibil می‌گوید:

    baba jan,
    Khob it is not the animal similes that is causing the state’s political response and in extreme cases such as Mana’s the political violence of the state. It is what the animal comes to mean in the interwoven cultural meanings and connotations of race, ethnicities, class, etc…
    Masalan, Mana was singly handedly and indirectly responsible for one of Iran’s most controversial ethnic revolts! Turks are soosks was a big enough deal for the Turks and not necessarily a big deal to cause control mechanism on part of IRI. So had there not been a Turk revolt, there would have not been a state response to the cartoon. Masih too, her shit article was shit enough that anyone could have easily pointed out that the simile of representing those living with poverty to “hungry dolphins” is not only a bad simile but a very politically incorrect,insensitive, and anger provoking simile. It easily could have provoked the anger of those Ahmadinezhad supporters who are compared to “hungry baggers” and also it could have angered poor people for portraying them as passive victims of poverty who are now forced to beg the state.
    So, it is not animals…it is what the animals come to represent politically !
    I see the point you are raising, but how did you like me calling you shotor-e aziz?
    It was a joke anyway…I am just trying to say I cannot honestly buy into all this fiasco and I cannot see how this whole animal thing is political on its own, unless someone has made it into a political deal. i.e mesbah=temsah; turk=sook; poor people=hungry dolphin
    In the whole kalileh o damneh no such degradation is done through the images of animals. In kalileh o Damneh Animals speak to give us andarz,to convey some moralistic conclusion, to prove a point, they are not used as symbols or political means of degradation.

    خورشید: ببین نازلی، اینکه بگیم مردم رو تحقیر کردیم چون گدا گشنه نشونشون دادیم یه چیزیه، اینکه بگیم چون گفتیم دلفین یا روباه یه چیز دیگه است. حرفایی که تو می زنی قشنگه و خوبه، ولی به نظر من انتقادهایی که داره می شه از نوع کیهان، داره اون تمثیل حیوانی رو هم بهانه می ذاره. وگرنه توصیف کسی به دلفین که تنهایی ایرادی نداره. اصلا چرا اینکه مسیح کسی رو به دلفین تشبیه کرده باید برخورنده باشه؟ مردم رو گداگشنه توصیف کرده؟ خب بریم سر اون بحث کنیم. به دلفینش چیکار داریم؟ در مورد مانا که البته اصلا قبول ندارم حرفت رو و به نظر من اصلا مانا نخواسته بود بگه ترکا سوسکن یا تحقیرشون کنه. ولم کن بابا، اصطلاح نمنه که ترک و فارس نمی شناسه اصلا یک اسلنگ هست تو کوچه و خیابونهای ایران. مقاله مسیح رو نخوندم، کاریکاتور اعتماد رو هم ندیدم. مشکل من اینه که وسط این دعواها استفاده از تمثیل حیوانی هم بهانه ای شده. قضیه اگه تحقیر آدم هاست، بهتره همون تحقیرش نقد بشه نه اینکه چرا حیوون آوردیم. اتفاقا در کلیله و دمنه هم همه حیوونها خوب و ماه و اندرزگو نیستن. اگر بخوایم در مورد مصباح هم حرفی بزنیم به زبان استعاره و از یه تمساح برای شخصیت تمساح استفاده کنیم، مهم اینه که چه پیامی می خوایم بدیم. اینکه گورخر یا الاغ یا تمساح استفاده کنیم که نباید مورد مناقشه قرار بگیره. در مورد شتر هم اصلا ناراحت نشدم. شخصیت مورد علاقه من بود!

  5. behzad abdi می‌گوید:

    salam be weblaghe man sar ebzanin va anzar ebdin lotfan

  6. 40تیکه می‌گوید:

    وای بر من ای خدای من! به یاد شتره.

  7. پوچ می‌گوید:

    بببینم اون کارتون عروسکیه که شتر و روباه و اینا داشت و ما بچه بودیم می دیدیم قصه های کلیله دمنه بود؟

  8. بامداد می‌گوید:

    خیلی وقته این‌طرفا آفتابی نشدم البته خوراک‌خوان که هست دیگه آدم تنبل می‌شه…
    زبونم لال البته به گمونم کلیله و دمنه تنها کتابی نیست که از تمثیل‌های حیوانات استفاده کرده. یک کتاب اسمشو نبر هم هست که … بگذریم…

    خورشید:‌راحت باش بگو،‌ خونه خودته 🙂

  9. پرهام می‌گوید:

    جالب اينه كه موضوع ارتباط اين آدمها با روباه رو اين روزنامه كيهان از تنبان مبارك خودش در آورده.
    الان هم اگه يه زاغ يه تكه پنير تو دهنش باشه واقعا ملت زير درخت مي ايستند ببينن اين پنير مي افته يا نه! كيلويي 6000 تومن اين حرفها رو هم داره ديگه.
    حالا اينكه چرا روزناهه كيهان خودش را جر واجر مي كند دلايلي ديگري دارد. بنظرم براي اينكه ناراحتي آنها به خاطر استفاده از تصاوير حيوانات كاهش يابد بهتر است بجاي زاغ تصوير يكي از مسئولين كيهان رو روي درخت و با پنيري در دهان بكشند تا مشكل برطرف گردد.

  10. و چه و چه می‌گوید:

    و … چه
    و چه
    و چه
    http://che-0-che-0-che.blogspot.com/

  11. shima می‌گوید:

    http://sharr.blogfa.com/
    in webloge aghaie shahin najafie ,aziz az inja mitooni peidash koni

    خورشید:‌ خیلی خیلی ممنون.

  12. شبنم می‌گوید:

    صنم جان، لينکش رو نداری؟

    خورشید: لینک چی؟

  13. شبنم می‌گوید:

    آخ،…ديروز ويدئو پيدا نبود توی صفحه!لينک اون منظورم بود، ولی الان می بينم، ساری! 🙂

    خورشید:‌آهان! ولی راست می گی لینکش رو هم باید می ذاشتم.

  14. bahar می‌گوید:

    سلام
    صنم جان بازم ممنون و بابت زحمتی که بهت دادم شرمنده و خسته نباشی امیدوارم تو این یکماه بتونیم به جایی برسیم .

  15. خانومچه می‌گوید:

    خورشید خانوم عزیز و نازنین،
    خیلی ممنون از لینک این رپ. ولی توی همون وبلاگی که لینکش رو دادی نوشته شده که شاهین نجفی دیگه با گروه اینان نیست و این آهنگ رو هم با گروه تپش ۲۰۱۲ (که یک گروه رپ ایرانی نسبتا موفق در آلمانه و حتی در یک فستیوال آلمانی جایزه برنده شده) خونده.
    نوشته ی توی پرانتز البته از من بود 🙂
    خوش و موفق باشی

  16. محمد می‌گوید:

    سلام . خوبي تو ؟ بالاخره وبلاگ من راه افتاد . بهت لينك دادم . خوشحال ميشم يه سركي بزني . راستي اگه بهم لينك دادي ممنون ميشم .

  17. banoo می‌گوید:

    صنم عزيز
    من آماده تبادل لينك هستم

  18. changiz می‌گوید:

    drost migin

  19. مَتَتی می‌گوید:

    مشکل اینه که با توجهبه تشابه کیهان به کلاغ (قار قار الکی و صدای زشت) این توهین بزرگیه. باید این اعتماد ملی ها رو محکوم کرد به شکنجه یک سال خوندن مداوم کیهان!

  20. mersedeh می‌گوید:

    salam. bebakhshid khorshid joon shoma az pargolak khabar dari?

    خورشید: نه، چیزی شده؟

  21. مهرداد می‌گوید:

    سلام چرا آپ نمی کنی؟ سرت شلوغه؟

    خورشید: آره سرم خیلی شولوغه. مرسی برای توجه. 🙂

  22. سید محمد می‌گوید:

    خواستم زندگی کنم : راهــم را بستند ! ستایش كردم : گفتند خرافات است ! عاشق شدم : گفتند دروغ است ! گریستم : گفتند بهانه است ! خندیدم : گفتند دیوانه است ! دنيا را نگه دارید ، می خواهم پياده شوم !!! دکتر علی شريعتی
    سلام!
    خوشحالم از اینکه به وبلاگت اومدم!
    اگه دوست داشتی به من هم سر بزن!
    اگه لینکم کردی بهم بگو تا منم لینکت کنم!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *